Kan du bare klikke på linket, når du leder efter en maler?

20 January 2021 Camilla Skøtt

editorial

Er du lidt af en researcher, når der skal findes håndværkere til hjemmet, så kommer du garanteret vidt omkring på nettet. Det betyder også, at du indimellem falder over en artikel eller to med et link til en virksomhed – en såkaldt sponsoreret artikel – men hvad er det, og kan du stole på dem?

En sponsoreret artikel er i ordets bogstaveligste forstand en artikel, der er sponsoret – altså betalt – af tredjemand. Det kan være en virksomhed eller et medie, der betaler for omtale mod at få sit navn nævnt eller et link indsat, og det er derfor i realiteten en reklame. Og kan man stole på reklamer? Både og.

Vi kan hurtigt blive enige om, at det der med reklamer kan være lidt irriterende. For eksempel når du falder over et link som det her: https://malerkanonen.dk/maler-ishoej/ – på den anden side er der en anden ting, der taler for at klikke på linket og undersøge virksomheden lidt nærmere, hvis de rent faktisk tilbyder det, du er på jagt efter.

Man skal tjene penge for at bruge penge…

… og det betyder, at de virksomheder, der har råd til at betale for sponsorerede artikler og linkbuilding, de tjener også penge. Mange endda. Og når en virksomhed tjener mange penge, så er det som regel, fordi de er gode til det, de laver.

Det korte af det lange er altså, at du sagtens kan klikke på det link. Det skader ingen steder, og der er jo ingen, der siger, at du ikke må bruge din sunde fornuft, når du undersøger de respektive virksomheder.

Og hvad vil det sige at bruge sin sunde fornuft? Tjah… Du kan jo slå de respektive virksomheder på en side som Trustpilot, eller du kan søge efter referencer i dit nabolag. Lyder det desuden for godt til at være sandt, kan du antage, at det er netop det.

More articles